آدرس

میدان 9 دی، بسمت راه آهن، خیابان ایروانی، بن بست زربافیان، پلاک 291

تلفن

02155460198 - 02155460199 - 02155461419

میلگرد انتظار چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

۱۴ تیر ۱۴۰۳ 118 بازدید بدون دیدگاه
میلگرد انتظار چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

میلگرد انتظار

میلگرد انتظار چیست و چگونه اجرا می‌شود؟  نوعی میلگرد فولادی است که برای اتصال دال‌های بتنی به یکدیگر بدون محدود کردن حرکت افقی آنها استفاده می‌شود. این نوع میلگرد به عنوان آرماتور انتظار نیز شناخته می‌شود و برای انتقال بار از عضو بتنی به عضو مجاور آن به کار می‌رود.
همچنین در صورتی که محدودیت در اجرای بتن‌ریزی سازه وجود داشته باشد و عملیات بتن‌ریزی سبب کاهش استحکام سازه شود، میلگرد یا آرماتورهای انتظار استفاده می‌شود. نبشی سفید

میلگرد ریشه چیست؟

این میلگرد (Dowel Bar) یا ریشه، میله فولادی است که صاف، گرد و کوتاه است و برای ایجاد اتصال مکانیکی بین دال‌ها بدون محدودیت حرکت در اتصال افقی استفاده می‌شود. عموما میله‌های انتظار برای روسازی بتنی ساده (JPCP) به منظور تحمل تنش و همچنین بار اضافی ناشی از وسیله نقلیه در حال حرکت استفاده می‌گردد.

اندازه این میله‌ها به ضخامت روسازی بستگی دارد. معمولاً این میله‌ها 18 اینچ (460 میلی متر) طول، 1.25 تا 1.5 اینچ (32 تا 38 میلی متر) قطر و 12 اینچ (305 میلی متر) از هم فاصله دارند. برای محافظت از میله‌ها در برابر خوردگی، آن‌ها را از جنس فولاد ضد زنگ یا اپوکسی تولید می‌کنند.
قابل ذکر است که میلگردهای انتظار بر روی درزهای عرضی در روسازی بتنی قرار می‌گیرند تا امکان حرکت را فراهم کنند. آن‌ها در عمق میانی دال قرار می‌گیرند و با یک ماده شکننده پوشانده می‌شوند تا اتصال به PCC را محدود کنند. بنابراین این میلگردها به انتقال بارها کمک می‌کنند و اجازه انبساط و انقباض دال‌های مجاور را به طور مستقل می‌دهند.

همچنین می‌توان گفت که این میلگردها را باید به موازات خط مرکزی قرار داد و کانال‌های جدید باید به گونه‌ای بریده شوند که حداقل یک دوم میلگرد در هر طرف اتصال یا ترک باشد.

اهمیت میلگرد انتظار (آرماتور انتظار)

ساختن یکجای تمامی قسمت‌ها در بیشتر سازه‌های بتنی به دلیل حجم زیاد بتن مورد نیاز و  همچنین محدودیت‌های اجرایی موجود در فرآیند بتن‌ریزی امکان‌پذیر نیست. در این‌گونه شرایط هر قسمت به صورت جداگانه قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌گردند.
همچنین باید دقت داشت زیرا فرآیند بتن‌ریزی یک قسمت در مرحله‌های بسیار امکان به وجود آوردن درز سرد میان لایه‌های متفاوت و همچنین کم شدن استحکام سازه‌ها را به همراه دارد. برای حل نمودن این مشکل بایستی لایه‌های مجاور به واسطه آرماتور انتظار (Reinforcement Dowel) به یکدیگر متصل شوند. پروفیل کناف

استفاده از اینگونه میلگردها سبب بهبود انتقال بار میان عضوهای بتنی مجاور و درزهای آن‌ها می‌گردد. برای این منظور امکان جا به جا شدن قسمت‌های مجاور و کم شدن بارهای ضربه‌ای ناشی از حرکت مستقل هر عضو کاهش پیدا می‌کند. در این میان میلگردهای انتظار به جز بهبود عملکرد درزها از ترک خوردگی گوشه‌ها و همچنین شکستن آن‌ها جلوگیری می‌نماید.

مزایای میلگرد انتظار

میلگرد انتظار دارای مزایای بسیاری است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد. مهم‌تری مزایای این میلگرد عبارتند از:

  1. کاهش انحراف و تنش‌ها
  2. افزایش ظرفیت باربری دال‌ها
  3. افزایش عمر اولیه روسازی

معایب آرماتور انتظار

آرماتورهای انتظار همانند سایر اجزای سازه در کنار مزایا، معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  1. سخت بودن اجرا و نصب
  2. احتمال ایجاد درز سرد در حین کار
  3. ایجاد مشکلاتی مانند تراز کردن
  4. عدم برخورداری از استحکام لازم

کاربرد میلگرد انتظار

این میلگردها دارای برش اصطکاکی هستند و انتقال بار مثبت را در سراسر اتصالات ارائه می‌دهند. میله‌های صاف به دلیل انقباض و تغییرات دما امکان حرکت در مفصل را فراهم می‌کنند.
میلگردهای انتظار در طیف وسیعی از اندازه‌ها، شکل‌ها، طول‌ها و… برای انواع کاربردهای تقویت‌کننده فولادی استفاده می‌شوند. مهم‌تریت کاربرد آن‌ها عبارتند از:

  1. انتقال بار از یک دال به دال مجاور به گونه‌ای که دو دال متوالی با هم حرکت کنند و بار ضربه‌ای ایجاد شده توسط دال‌ها با حرکت مستقل آن‌ها کاهش یابد.
  2. برای کاهش گسل مشترک و ترک گوشه
  3. بهبود عملکرد درزهای روسازی
  4. اتصال ستون به فونداسیون
  5. اتصال دال به ستون
  6. اتصال دال به دال
  7. اتصال ستون به ستون
  8. اتصال ستون به تیر
  9. اتصال تیر به تیر
  10. اتصال راه‌پله به دال

کاربرد میلگرد انتظار در فونداسیون

پایین‌ترین قیمت یک سازه یا یک ساختمان فونداسیون آن است. وظیفه اصلی فوندانسون به صورت کلی انتقال و توزیع بارهای ایجاد شده از طرف قسمت‌های بالایی سازه مانند دیوارها و ستون‌ها است. از میلگردهای انتظار در فوندانسیون یک سازه به عنوان یکی از اتصال‌های مهم و همچنین پارامترهای بسیار موثر در تجزیه و تحلیل گشتاورها و نیروهای ایجاد شده بر روی سازه استفاده می‌شود.
قابل ذکر است که در فونداسیون‌ها وظیفه انتقال نیروهای فشاری به صورت کلی بر عهده آمارتورهای انتظار است. سقف کاذب

کاربرد میلگرد انتظار در دال

یکی از کاربردهای بسیار مهم و تاثیرگذار میلگردهای انتظار، استفاده از آن‌ها در اتصال دادن قسمت‌های مختلف دال است. این کاربرد مصارف بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی دارد و در ساخت کف ساختمان‌های مسکونی و همچنین روسازی مسیرهای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد میلگرد انتظار در اتصال درزها

میلگردهای انتظار به صورت معمول جهت متصل کردن قسمت‌های متفاوت یک عضو یا عضوهای مختلف به همدیگر استفاده می‌شود. در تعدادی از سازه‌هایی که از بتن هستند به منظور کنترل رخ دادن و گسترش ترک از درزهای اجرایی، انبساطی و یا انقباضی استفاده می‌کنند.

نحوه اجرای میلگرد انتظار

مراحل زیر در اجرای میلگردهای انتظار وجود دارد که عبارتند از:

  1. میله‌ها بایستی همیشه موازی با خط مرکزی باشند.
  2. حداقل نیمی از رولپلاک‌ها می‌تواند در هر طرف اتصال باشد و برای این کار باید یک کانال جدید بریده شود.
  3. برای اجازه دادن به حرکات این میله‌ها در سراسر درزهای عرضی روسازی بتنی قرار می‌گیرند.
  4. برای محدود کردن اتصال به PCC، آن‌ها را در عمق میانی دال قرار داده و یک ماده باند ساز را پوشش می‌دهند و سپس میلگرد انتظار به انتقال بارها کمک می‌کند و اجازه انبساط و انقباض دال‌های مجاور را می‌دهد.

در ساخت روسازی جدید، برای قرار دادن میله انتظار باید 11 میله را برای یک خط 12 فوتی قرار دهید که با اولین میله از لبه روسازی شروع می‌شود و به غیر از میله مجاور بعدی، همه میله‌ها در این راستا قرار می‌گیرند. این تغییر برای قرار دادن سه یا چهار میله رولپلاک در هر مسیر چرخ برای بازسازی میله رول‌پلاک است.

روش 1

میله با طول کوتاه قبل از ریختن بتن در موقعیت قرار می‌گیرد. این متداول‌ترین و موفق‌ترین روش از نظر اتصال است و مقرون به صرفه است، زیرا برای اتصال به مواد شیمیایی نیاز ندارد.

روش 2

در این روش برای چسبندگی قوی، سوراخ‌ها در بتن حفر می‌شوند و با هیلتی کیمیکال پر می‌شود، اما این روش به دلیل استفاده از هیلتی شیمیایی گران است. هنگامی که فراموش می‌کنیم قبل از بتن‌ریزی میله‌های انتظار را قرار دهیم، این روش اتخاذ می‌شود.

مشکلات نصب

  • به دلیل تنظیم ضعیف تجهیزات، سبدهای میلگرد آسیب دیده و میله‌های انتظار نامناسب سبد گم شده یا در جای خود قرار ندارند.
  • بتن در اطراف میله‌ها ضعیف فشرده شده یا از مخلوط بسیار سفت استفاده شده است.

استعلام قیمت و خرید میلگرد از برج صبا

میلگردهای انتظار میلگردهای فولادی کوچکی هستند که برای ایجاد اتصال مکانیکی بین دال‌ها و بدون محدودیت حرکت درز افقی استفاده می‌شوند و این میلگردها عمدتاً در روسازی بتنی ساده درزدار برای تحمل تنش و بار اضافی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
با اجازه دادن به دال، قبل از اینکه بار واقعی از آن عبور کند و مقداری از بار را بر عهده بگیرد، راندمان انتقال بار افزایش می‌یابد و این موضوع باعث کاهش انحراف و تنش درز در صفحات می‌شود. به طور کلی میلگردهای رولپلاک در روسازی‌های بتنی استفاده می‌شوند و میلگردهای فولادی گرد هستند.

موارد بسیاری مانند نوسانات بازار، کیفیت، کارخانه تولیدکننده و… در تعیین قیمت میلگردهای انتظار تاثیرگذار هستند. به همین دلیل نمی‌توان قیمت مشخصی را برای این محصول فولادی در نظر گرفت.
اگر قصد خرید این میلگردها را دارید، با مراجعه به وبسایت برج صبا می‌توانید از قیمت لحظه‌ای و روز آن‌ها مطلع شوید و با وارد شدن به صفحه محصول مورد نظر سفارش خود را به ثبت برسانید و تجربه خریدی لذت‌بخش را برای خود رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی