آدرس

میدان 9 دی، بسمت راه آهن، خیابان ایروانی، بن بست زربافیان، پلاک 291

تلفن

02155460198 - 02155460199 - 02155461419

ابعاد ورق کناف

۲۹ تیر ۱۴۰۳ 108 بازدید بدون دیدگاه
ابعاد ورق کناف

ورق کناف چیست

در حوزه ساخت و ساز، تکنولوژی‌های نوین به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند که امکان استفاده از مصالح جدید و پیشرفته را فراهم می‌کنند. یکی از روش‌های مدرن ساخت و ساز، استفاده از سیستم‌های خشک است که در اروپا و کشورهای دیگر به خوبی جایگاه خود را پیدا کرده‌اند. این سیستم‌ها نه‌تنها اجازه می‌دهند که ساختمان‌ها با سرعت بالا و به شکل دقیقی ساخته شوند، بلکه زیبایی و منحصر به فردی را نیز به آن‌ها می‌بخشند. در ایران نیز، این تکنولوژی در حال توسعه است و برخی پروژه‌های ساختمانی با استفاده از آن به اجرا درآمده‌اند.

یکی از مصالح بکار رفته دراین سیستم، پنل های روکش دار گچی تحت عنوان کناف است که به عنوان اصلی ترین مصالح آن محسوب می شود. جالب ایت بدانید که ورق کناف نوعی پنل گچی با روکش کاغذی است که در ایجاد سقف های کاذب، دیوارهای کاذب و ایجاد دکور بر روی سقف و یا دیوار کاربرد دارد.

پروفیل کناف

کناف در واقع یک برند تجاری برای پنل های گچی می باشد که برای اولین بار توسط یک خانواده آلمانی با همین نام تهیه و تولید گردید و به مرور زمان تولید آن افزایش یافته و در چند سال اخیر، واحد تولید آن در ایران، با برند کناف راه اندازی شده است. درواقع نام کناف در اصل نام تجاری سیستم ساخت و ساز خشک (بدون استفاده از آب) است.

خصوصیات ورق کناف

جنس کناف بسیار سبک بوده و در زمان وقوع زلزله ایمن تر است و در مواجه با آتش مستقیم می تواند حدود سه ساعت از خود مقاومت نشان دهد.

باتوجه به کاهش هزینه های ساختمان توسط ورق کناف، هزینه های مربوط به سازه و فوندانسیون نیز کاهش می یابد. کناف ها در مواجه با رطوبت، حرارت و صوت عایق هستند و قابلیت نصب سریع و آسان را نیز دارند.

از مهم ترین ویژگی های کناف رنگ آمیزی سریع آنها بعد از نصب است که به به دلیل نحوه طراحی، می توان به آسانی به تاسیسات دسترسی داشت و در صورت نیاز عملیات تعمیر و تعویض را اعمال کرد.

از دیگر مزیت های کناف، انعطاف پذیری بالای معماری آن است که در ایجاد سقف های دکواتیو و قوس داربکار می رود.

باتوجه دور ریز بسیار کم این مصالح، می توان سطح های زیادی را با کمترین مصرف مصالح، کناف کرد و به دلیل ضخامت کم دیوارها در اجرای کناف، سطح مفید زیر بنای ساختمان افزایش می یابد.

تمیز کردن کناف با یک پارچه نمناک امکان پذیر بوده و مناسب برای هر وضعیت آب و هوایی است (یعنی تغییر شکل نخواهد داد)

ترمیم و تعویض آسان، هزینه پایین حمل و نقل و صرفه جویی در بکارگیری نیروی انسانی، موجب شده که کناف به عنوان پر کاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد.

سقف کاذب

ابعاد ورق کناف

ابعاد ورق کناف در پروژه های مختلف متفاوت است که ضخامت و طول آن به نوع طراحی و شرایط محیطی بستگی دارد.

در ادامه به انواع پانل و صفحات کناف در طول و ضخامت های مختلف پرداخته ایم.

صفحات با ضخامت ۶٫۵ میلیمتری

بهترین مکان استفاده از این نوع پانل، لبه نور مخفی است که قوس تندی داشته باشد. البته در اینگونه قوس ها از سایر پنل ها هم می توان استفاده کرد اما زیبایی و تمیزیه ضخامت این پنل را ندارد.

صفحات با ضخامت ۹٫۵ میلیمتری

این پانل ها نیز همانند قبلی در اجرای قوس ها قابل استفاده است و در اجرای دیوارها یا سقف های کاذب ساده بکار برده نمی شود.

صفحات با ضخامت ۱۲٫۵ میلیمتری

این پانل از رایج ترین تولید کناف در ایران است که در دیوارهای جداکننده و پوششی، سقف های کاذب ساده و دکوراتیو قابل استفاده است.

صفحات با ضخامت ۱۵ و ۱۸ میلیمتری و بالاتر

از این پانل در فضاهای خاصی که نیاز به استحکام بسیار بالا یا خطر برخورد شدید با دیوار وجود دارد استفاده می شود که استفاده از آن رایج نیست.

طول صفحات کناف

صفحات کناف در طول های ۲.۴ متری ، ۲٫۵ متری و ۳ متری است که هرکدام برای استفاده مختص خود می باشند.

وزن کناف

محاسبه تعیین وزن کناف براساس نوع پوشش کاری آن می باشد اما به طور میانگین وزن هر مترمربع کناف با صخامت ۱۲٫۵ میلی متر در حدود ۸ کیلوگرم است.

روش اجرای دیوارهای کناف

روش اجرای دیوارهای کناف و استفاده از ابعاد ورق کناف بسیار سریع و آسان است به طوری که ابتدا باید رانرهای فولادی سبک به ضخامت ۷ یا ۱۰ سانتی متری را به زمین و سقف روبروی آن پیچ محکم کرد و سپس باید استادهای فولادی سبک بین رانرهای فولادی پیچ شوند.

در ادامه باید یک طرف دیوار را با پنل های گچی دارای ضخامت بالا به استادها پیچ کرد.

حال اگر بخواهیم دیوار عایق صوت، گرما و.. داشته باشد باید بین دو طرف آن استاد های فولادی استفاده شود و سپس طرف دیگر دیوار را به وسیله پنل تکمیل کرد تا دیوار کناف به درستی اجرا شود.

نحوه اتصال سقف کاذب کناف به سقف اصلی

از کناف نمی توان به عنوان سقف اصلی استفاده کرد ولی اگر بخواهید سقف مشبک کناف را به سقف اصلی متصل کرد
باید ارتفاع سفف را مدنظر قرار داد زیرا در ارتفاع کمتر از ۲۵ سانتی متری می توان از مفتول برای نصب کناف استفاده کرد ولی اگر ارتفاع بیشتر از ۲۵ سانتی متر باشد باید از فنرهای آویزان دوبل استفاده کرد.

نحوه اجرای سقف کناف

به دلیل اتصال سقف کناف به سازه اصلی ساختمان، تمام بار آن به اسکلت اصلی وارد شده و برای پرکردن فضای خالی ایجاد شده بین آن ها می توان از عایق های مختلف استفاده کرد یا از این فضا خالی می توان برای عبور تاسیسات برقی استفاده نمود.

سقف های کناف را می توان به صورت ساده یا به شکل های مختلف دکوراتیو اجرا کرد. تمام اجزای سقف کاذب توسط یک مصالح سبک ساخته شده و این مهم ترین مزیت در صنعت ساختمان سازی است.

در سقف های کاذب قابلیت نورپردازی مناسب فضا وجود داشته و به کمک آن می توان از اتلاف دما جلوگیر کرد و راهکاری مناسب برای آکوستیک کردن محیط است.

مکان های قابل استفاده از کناف

به دلیل مزیت ها و استاندارد کناف های فنی کناف می توان از آنها بجای روش های منسوخ بنایی و در مکان های مختلفی از جمله ساختمان های مسکونی ،تجاری، اداری، مسکونی، بیمارستان ها، درمانگاه ها، هتل ها، مراکز تفریحی و آموزشی مدارس و دانشگاه ها، رستوران ها، فرودگاه ها و… استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی