آدرس

میدان 9 دی، بسمت راه آهن، خیابان ایروانی، بن بست زربافیان، پلاک 291

تلفن

02155460198 - 02155460199 - 02155461419

مزایا و معایب کناف چیست؟

۲۶ شهریور ۱۴۰۳ 6 بازدید بدون دیدگاه
مزایا و معایب کناف چیست؟

کناف یکی از انواع سقف کاذب است که در سال‌های اخیر بسیار زیاد مورد توجه سازندگان و طراحان داخلی ساختمان قرار گرفته است. با وجود متریال‌های سبک و اقتصادی‌تری چون کناف، سقف کاذب پی وی سی و… دیگر کمتر از متریال سنتی ساختمانی چون گچ و آجر استفاده می‌شود.  کناف خود به عنوان یک سقف کاذب از مزیت‌ها و معایبی برخوردار است که بهتر است قبل از تصمیم‌گیری به استفاده از آن، به خوبی از تمامی این موارد آگاه باشید.

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از کناف یا هر نوع سقف کاذب دیگری این است که امکان اجرای ایده‎های بیشتری را بر روی سقف فراهم می‌کنند درحالی‎‌که متریال سنتی ساختمان سازی این انعطاف پذیری را ندارد. سقف یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازه محسوب می‌شود که چه از نظر امنیت، دوام و استحکام و چه از نظر زیبایی باید مورد توجه قرار بگیرد. برتری سقف کناف نسبت به سقف کاذب پی وی سی چیست؟ برای دریافت پاسخ این سوال و اطلاع از مزایا و معایب کناف ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مزایای سقف کاذب کناف؛ 4 مزیت و برتری که احتمالا نمی‌دانستید

اگر جزو دسته افرادی هستید که ب تک تک اجزای دکوراسیون داخلی اهمیت می‌دهید و حتی طراحی سقف نیز برایتان حائز اهمیت است، این مقاله درست برای شما تهیه شده است! دیوارهای پیش ساخته، سقف‌های کاذب و بطور کلی محصولات پیش ساخته در دهه اخیر بسیار مورد توجه طراحان داخلی بوده‌اند. تفاوت دیوارپوش و کاغذ دیواری را می‌دانید؟ دیوارپوش‌ها نیز مانند سقف‌های کاذب نوعی متریال پیش ساخته هستند که استفاده از آن‌ها هم توجیه اقتصادی دارد و هم تاثیر بسیار زیادی در زیبایی نمای داخلی ساختمان می‌گذارد. مزایای سقف کاذب عبارت است از:

قیمت مناسب

در بررسی مزایا و معایب کناف، یکی از مهم‌ترین برتری‌های این نوع سقف کاذب که با آن برخورد می‌کنیم، قیمت مناسب آن است. قیمت یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در تصمیم‌گیری است. انتخاب متریال ساختمانی پیش از هر چیزی باید توجیه اقتصادی داشته باشد. سقف کاذب کناف به نسبت متریال سنتی و مواردی از دیگر انواع سقف‌‌های کاذب قیمت مناسب‌تری دارد.

کاهش بار مرده تحمیلی به ساختمان

یک معمار یا مهندس عمران نهایت سعی و تلاش خود را می‌کند متریالی را برای ساخت‌وساز انتخاب کند که بار تحمیلی به سازه را کاهش دهد. هرچه این بار مرده تحمیلی به سازه وزن بیشتری داشته باشد، به همان اندازه طول عمر سازه کآهش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که متریال پیش ساخته چون سقف کاذب کناف جایگزین متریال سنتی شدند نیز همین مورد است. سقف کاذب کناف موجب سبک سازی ساختمان به‌ویژه در ساختمان‌هایی چون برج‌ها می‌شود.

نصب آسان

از دیگر مواردی که در مزایا و معایب کناف به عنوان یک مزیت باید به آن اشاره کرد، نصب آسان و کم هزینه است. طبیعتا هرچه فرایند نصب ساده‌تر باشد، نیاز به نیروی کار انسانی برای نصب نیز کاهش یافته و در نتیجه هزینه‌‌های جانبی هم کاهش می‌یابند. سرعت بالای نصب را نیز می‌توان از دیگر مزایای سقف کاذب کناف دانست.

امکان ترمیم و تعمیر سقف

صفحات گچی کناف در صورت خرابی تعمیر می‌شوند و نیازی به تعویض کل سقف ساختمان نیست. در استفاده از متریال دیگر برای سقف، این امکان را به این سادگی نخواهید داشت. کناف مقاومت و دوام بالایی دارد و احتمال خرابی و نیاز به تعمیر آن کم است اما در هر صورت می‌توان بخش‌های مشکل‌دار آن را ترمیم کرد.

مطالب بیشتر: نبشی سفید
معایب کناف؛ اگر جزو این دسته هستید کناف نخرید

کناف در مقابل مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. دانستن مزایا و معایب کناف مانند یک راهنمای خوب به هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب متریال سقف به ما کمک می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین معایب کناف اشاره شده است.

سقف کاذب

شکم دادن سقف

یکی از معایب کناف باد کردن سقف است؛ اما همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد. تنها زمانی با پدیده باد کردن سقف مواجه خواهید شد که برای ساخت کناف از مواد اولیه نامرغوبی استفاده شده باشد. احتمال ترک خوردن یا شکم دادن کناف‌های نامرغوب زیاد است. از همین‎رو مرکز یا نمایندگی که کناف را از آن تهیه می‌کنید بسیار مهم است و باید در انتخاب آن دقت داشته باشید.

عدم مقاومت زیاد در برابر رطوبت

سقف کناف اگر در معرض تماس مستقیم با سقف قرار بگیرد مقاومت چندانی در برابر رطوبت از خود نشان نمی‌دهد از همین‌رو اگر کناف را برای مکان‌هایی چون سقف استخر می‌خواهید، شاید بهتر باشد انواع دیگری از سقف کاذب مانند سقف کاذب پی وی سی را انتخاب کنید.

عدم پایداری در برابر ضربه

اگر موقعیت سقف به‌گونه‌ای است که امکان وارد شدن ضربه‌های مستقیم و شدید به آن وجود دارد، استفاده از کناف برای سقف توصیه نمی‌شود؛ چرا که این متریال در برابر چنین ضربه‌هایی مقاومت زیادی نداشته و دچار ترک خوردگی یا شکستگی می‌شود.

مطالب بیشتر: سپری سقف کاذب

 

خلاصه مقاله

در مقاله مزایا و معایب کناف، به بررسی مزیت‌ها و چالش‌هایی که ممکن است در استفاده از این متریال با آن مواجه شوید اشاره کرده‌ایم. اگر مواردی چون قیمت مناسب یا نصب آسان برایتان در اولویت است، سقف کاذب کناف یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. اما اگر علاوه بر قیمت مناسب، مقاومت در برابر رطوبت یا ضربه نیز حائز اهمیت است، گزینه‌های بهتری نسبت به کناف نیز وجود دارند. به هنگام خرید سقف کاذب، با توجه به کاربری سقف و تمامی مزایا و معایب انواع متریال، انتخاب خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی