آدرس

میدان 9 دی، بسمت راه آهن، خیابان ایروانی، بن بست زربافیان، پلاک 291

تلفن

02155460198 - 02155460199 - 02155461419

ایمن سازی ساختمان با ساختارهای مقاوم در برابر حریق

۲۶ شهریور ۱۴۰۳ 5 بازدید بدون دیدگاه
ایمن سازی ساختمان با ساختارهای مقاوم در برابر حریق

در ایمنی ساختمان موضوع حریق در مقایسه با مباحث بهسازی ،حرارتی وصوتی که با هزینه ها و آرامش روحی و روانی افراد در ارتباط است به دلیل اینکه همانند بحث زلزله با جان و مال انسان ها پیوند خورده خصوصا در ساختمان های فولادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آیین نامه هایی در مورد بحث حریق در کشور داریم از جمله مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و تشریه 682 مرکز تحقیقات مسکن که الزاماتی را ارائه کرده اند.

حریق چگونه بوجود می آید؟ و چگونه گسترش پیدا میکند؟

همانطور که میدانید مثلث حریق از 3 ضلع تشکیل شده و 3 مورد مهم را برای برپا نگه داشتن و روشن نگه داشتن حریق ضروری دانسته ( اکسیژن ، حرارت و ماده سوختنی ) هر کدام از این 3 مورد حذف شوند در گسترش حریق مشکل بوجود می آید و بدون وجود هر 3 مورد به صورت همزمان روشن کردن آتش امری غیر ممکن خواهد بود.

 

اکسیژن

وجود اکسیژن جهت انجام عمل احتراق الزامی است و با وجود این فاکتور است که آتش در واقع تداوم پیدا خواهد کرد به همین جهت هم معمولی ترین روش برای خاموش کردن و یا مهار کردن آتش، حذف اکسیژن از آتش یا مثلث آتش خواهد بود. که اصطلاحا خفه کردن آتش گویند. ما وقتی که خاک روی آتش میریزیم یا آب روی آتش میریزیم به غیر از اینکه حرارت آن را کاهش میدهیم باعث میشویم که اکسیژن هم به آن نرسد.

حرارت

وقتی که ماده سوختنی حرارت لازم را به آن میدهیم با فرض وجود اکسیژن در واقع شعله ور میشود و آتش برپا میشود. البته که اکسیژن همیشه در کنار ماده سوختنی وجود دارد ولی تمامی ترفندهای برپایی آتش برای شروع نیاز به حرارت دارنند.

سپری کلیک

ماده سوختنی

ماده ایی است که به آن حرارت میدهیم که آتش برپا شود وقتی حریقی اتفاق می افتد، حرارت شعله ها آتش را برپا نگه میدارد به شرطی که ماده سوختنی بیشتری در اختیارش قرار بگیرد و با حذف ماده سوختنی آتشی هم وجود نخواهد داشت.

برای ایجاد حریق رفتار مواد و مصالح اهمیت دارد و برای حریق کامل یعنی آن 3 شرط مثلث حریق برقرار بوده و رفتار اجزا و ساختارها اهمیت دارد. در این مرحله رفتار مواد و مصالح دیگه اهمیتی ندارد و رفتار اجزا و ساختارهاست که اهمیت دارد. این که چقدر یک ساختاری میتواند در برابر حریق مقاومت کند و دود و آتش را از خودش عبور ندهد و دچار تغییر شکل نشود و امثال اینها تعیین کننده خواهد بود که فرصت باقی باشد که افرادی دچار حریق شدنند بتوانند از زون های حریق خارج شوند ( محل هایی که برای ورود و خروج تعبیه شده )

مطالب بیشتر: سقف سپری کاذب

سقف کاذب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی